söndag 25 januari 2015

Waiting for the sun







Snö och sol i Göteborg! Jag är nog inte ensam om att vara sugen på att fota idag, men kanske var jag först ute. Det vara bara jag och hundägarna ute innan solen gick upp i varje fall.

Dimma, snö och morgonljus. Det är inte helt lätt att få till färgerna rätt utan att man t ex får ett blåstick i snön. Ett bra tips är att fota i RAW och det första man gör i Lightroom är att gå till "Framkalla" och välja pipetten högst upp (Vitbalansväljare") och klicka på snön. Snabbt och lätt får man rätt färger. Jag upptäckte den här finessen häromveckan när jag fotade på röda mattan på P3 Guld. Jag älskar snabba lösningar, ingen av de här bilderna har tagit mer än fem minuter att redigera.


Snow and sun in Gothenburg! I'm probably not the only one to take the camera out today, but maybe the first. It was just me and the dog owners out before the sun came up.

Fog, snow and the morning light. It's not that easy to get the colors right. A good tip is to shoot in RAW and choose "Develop" in Lightroom. Pick the dropper at the top (for white balance) and click on the snow. Instantly you get that morning light right. I discovered this feature just last week, when editing pictures from the red carpet at P3 Gold. I just love quick fixes, no picture here took more than five minutes to edit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar