onsdag 28 januari 2015

Kitchy in the kitchen


Jag undrar om det finns någon fotograf som drömmer om att få fota produktbilder, eller om det är något man oftast gör för att betala räkningarna. Jag gissar på det senare. Men om ljuset är för trist ute får man ju skoja till det inne istället.

Jag valde den här kitschiga dekorationsblomman för att jag ville leka med bakgrundsljuset och se vad det kunde bli av det.

Bakgrunden är aluminiumfolie som jag skrynklat till och belyst med en gul lampa nerifrån och en grön lampa placerad lite högre upp. Blomman får ljus uppifrån av kökslampan, från vänstersidan från köksfönstret och en LED beautydish snett framifrån. Jag har också en lampa som lyser upp vasen bakifrån. Sen har jag photoshoppat bort reflexer och bordskivan.


I wonder if any photographer dreams about shooting products, or if it's something you do to pay the bills. I'm guessing the latter. But if the light outside is too dull, you can have some fun indoors instead.

I chose this kitchy flower because I wanted to play around with the background and see what I could make of it.

The backdrop is wrinkled aluminum foil that I have lit with a yellow lamp from below and a green one slightly higher from the right. The flower is lit from above by the kitchen lamp, from the side by the window light and by a LED beauty dish from the front. There is also a small lamp that lights the vase from behind. I have removeded the reflexes from the beauty dish and the table top in Photoshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar